Tunnista turvatilihuijaus
Miten tunnistaa aidon pankkipuhelun?
Aidot pankkivirkailijat eivät koskaan pyydä sinua siirtämään rahaa toiselle tilille.
Kysy verkkopankkitunnuksiasi, tunnuslukuja tai maksukorttisi tietoja.
Eikä pakota koskaan tekemään mitään päätöstä.
Jos et ole varma, onko puhelu aito?
Katkaise puhelu välittömästi ja soita Kyberturvaneuvontaan, varmistamme onko kyseessä huijaus, sekä annamme ohjeet miten toimia.
Mitä tehdä, jos olet jo toiminut huijarin ohjeiden mukaan?
Ota yhteys pankkiisi heti.
Kerro, että epäilet joutuneesi huijauksen kohteeksi. Pankki voi estää rahansiirrot ja sulkea tilisi tarvittaessa.
-> Vaihda salasanat ja tunnukset.
Päivitä verkkopankkitunnukset ja muut mahdollisesti vaarantuneet salasanat välittömästi.
-> Seuraa tiliäsi.
Tarkista tilisi tapahtumat säännöllisesti ja raportoi epäilyttävät siirrot pankille.
-> Ilmoita poliisille.
Tee rikosilmoitus myös siinä tapauksessa, että vaikka rahaa ei ole vielä hävinnyt tililtä.
© 2025 Kybert Tuki. Kaikki oikeudet pidätetään.